Mollusknyheter

Bløtdyrteamet vårt er hovedsaklig engelsskrivende, så nyheter i fra den kanten kommer oftest på engelsk – men her kommer en kort oppsummering på norsk av de to nyeste bloggpostene i fra den kanten.

Manuel har vært i Mosabik (igjen) og holdt kurs i kunsten å samle inn, kuratere og databaseføre marine museumssamlinger ved University Lurio i Pemba.

Gruppebilde før feltarbeidet

Kurset samlet 15 deltagere (underviere og studenter), og var en kombinasjon av feltarbeid, foredrag, labarbeid og kuratering/databaseføring.

Dette kan du leser mer om her:
Course on “Preparation, curation, and databasing of marine biodiversity collections” at University Lurio, Pemba, Mozambique (27th August–7th September 2018)

Videre har Cessa vært i Trondheim på NorBOL-workshop, hvor hun har fått en innføring i prosedyrene for å bygge videre på det norske biblioteket over genetiske strekkoder fra planter og dyr. Cessa jobber på artsprosjektet “Nakensnegler i Sør-Norge”, og har nå sendt inn den første platen med vevsprøver til sekvensering – det blir spennende å se hvilke resultater vi får! Sekvensen vil inngå i det globale strekkodebiblioteket BOLD (barcode of life data systems), sammen med bilder og informasjon om dyrene. Jeg tør påstå at det er få andre prosjekter der som har så flotte bilder!

Prosjektet går forøvrig så det suser,  etter oppstart i mai har de allerede hatt tre velykkede feltarbeid, og har registret 500 nye individer til museumssamblingen i fra omkring 90 arter. Disse 90 artene er identifisert basert på morfologien (fysiske karakterer), men vi har grunn til å tro at det kan komme noen avsløringer når vi begynner å kombinere dette med genetiske data. Her har prosjektet også fått inn to masterstudenter som skal jobbe henholdsvis med  populasjonsgenetikk hos Polycera quadrilineata og taxonomien til slekta Eubranchus.

Fra prosjektets Instagram-konto

29. oktober feiret vi #SeaSlugDay (jadda!) på sosiale medier, noe som var veldig gøy! Klikk på linken over for en hel masse fine bilder og fakta. Datoen er fødselsdagen til Terry Goslinger: Meet the Scientist Who Has Discovered More Than 1,000 Species of Sea Slugs

Prosjektet er også aktivt på Facebook og Instagram – ta en titt om du er interessert!

Bloggposten til Cessa finner du her: NorBOL and BOLDsystems course Trondheim 17th-19th of October