Nye kartleggingsprosjekter støttet av Artsdatabanken!

Universitetsmuseet fikk flere marine prosjekter i fjorårets utlysning av kartleggingsprosjekter støttet av Artsprosjektet: to av dem vil bli ledet i fra Bergen, av henholdsvis Nataliya Budaeva og Joan J. Soto-Ángel.

Nataliya & co skal studere leddormer i Arktis gjennom prosjektet “Marine Annelid Diversity in Arctic Norway – ManDAriN“. ManDAriN har som hovedmål å beskrive og dokumentere marine flerbørstemarker (Polychaeta), stjerneormer (Sipuncula), og skjeormer (Echiura) fra arktiske farvann rundt Svalbard, Jan Mayen, Bjørnøya, og kysten langs Troms og Finnmark. Link til prosjektbeskrivelsen av ManDAriN hos Artsdatabanken

To bilder av den samme børstemarken; ett hvor den er inne i tuben som er bygget av små, gjennomsiktige skjell, og ett der den er ute av denne. Marken har lange antenner og er rød- og hvitstripet

Børstemarken Nothria conchylega – med og uten rør. Foto: Katrine Kongshavn (CC-BY-SA)

Joan & co skal arbeide med Norske Arktiske Hydrozoer i prosjektet NOAH, og har som hovedmål å produsere en fullstendig og oppdatert oversikt over norske arktiske hydrozoa.
Link til prosjektbeskrivelsen av NOAH hos Artsdatabanken

Nærbilde av en hydrozoa, den ligner litt på en blomst med bred stilk og en stor tentakkelkrone på toppen.

Photo: Joan J. Soto-Ángel, CC 4.0-BY-SA

Det tredje vi er tungt involvert i ledes i fra NHM Oslo, i samarbeid med Universitetsmuseet i Bergen og NTNU Vitenskapsmuseet. Her er det mosdyr (Bryozoa) som er i fokus; Prosjektet Digitalisering av norske bryozoa (NorDigBryo) skal fremskaffe ny informasjon om hvilke mosdyr som forekommer i Norge gjennom å undersøke ubestemt materiale og oppdatere opparbeidet materiale fra museumssamlinger, samt samle inn nye prøver fra marine habitater.
Link til prosjektbeskrivelse av NorDigBryo hos Artsdatabanken

Collage av mange bilder av ulike arter mosdyr; de kan vokse som et belegg på noe, eller vokse oppover og ligne på koraller.

Ulike mosdyrarter som ble samlet inn i Hardbunnsfauna-prosjektet

I tillegg så har vi et prosjekt som utsatte oppstarten og derfor også begynner for fullt i år; Manuel Malaquias & co fortsetter sneglestudiene og skal nå ta for seg bløtdyrsgruppen lavere Heterobranchia. Link til heterobranchprosjektet hos Artsdatabanken

Bilde av en liten snegl med avlangt sneglehus som snor seg i spiral, på sort bakgrunn

Foto: Katrine Kongshavn, CC-BY-SA

Vi gleder oss til å ta fatt, og takker Artsdatabanken for tilliten!

Om Artsprosjektet