Category Archives: Artsprosjekt

Feltarbeid på Vibrandsøy i Haugesund

I forrige uke var vi på feltarbeid til nydelige Villa Vibrandsøy (eid av DNT) utenfor Haugesund sammen med andre marinbiologi-interesserte.

Villa Vibrandsøy, en hvit trevilla med hvitt stakittgjernde og store trær i hagen
Villa Vibrandsøy (Foto: Katrine Kongshavn)

Turen var et initiativ i fra Vivian og Erling, de samme folkene som i 2024 inviterte oss med på en kartlegging av den marine biodiversiteten i Egersund. Det kan du lese mer om her: Feltarbeid på Vibberodden fyr. Målet denne gangen var omtrent det samme – samle flinke folk med artskunnskap, hente inn materiale i fra ulike habitater, og se hva vi finner! Til sammen var vi ~15 deltagere, fra Havforskningsinstituttet, Universitetsmuseet, DNV AOH, og undervannsfotograferende folkeforskere, bl.a. fra Slettaa dykkerklubb.

arbeid på lab: det konsulteres med bøker, mennesker og internett
Høy aktivitet på en usedvanlig vakkert innredet lab. Foto: A.M. With Ottesen, Katrine Kongshavn

Vibrandsøy, som var basen vår, er en liten øy et steinkast utenfor Haugesund i Rogaland fylke. Her hadde vi det helt strålende, med god plass til både lab og sosialt liv.

Laboppsett i spisestuen. Foto: A.M. With Ottesen

I beste Vestlandssommer-stil sto vinden stort sett på kuling eller mer, men vi hadde sol de fleste dagene og var glade for det!

et landskap i grønt og blått; sommelig vestlandsnatur, med fire personer i bildet
Uuuut mot havet – vi fant en fin vik å jobbe i, ute av vinden.

Fra museet så var vi fire deltagere (+ 1 biologspire); Anne Helene, Elena & assistent, Francisca, og Katrine. I tillegg til å plukke med oss spennende ting til samlingene og til kollegaer så samlet vi spesifikt til tre prosjekter støttet av Artsdatabanken: 

Kollasj av bilder som viser fire forskere i arbeid. Det sorteres prøver, samles inn, og databaseføres. Bet er også bilder av en mosdyrkoloni, en grønnalge, og en spøkelseskreps.
Deltagere fra Universitetsmuseet sammen med det vi studerer. Foto: Marta Gil, Katrine Kongshavn, Anne Helene S. Tandberg.

Vi vet fra tidligere feltarbeid i Haugesund* at det er mye spennende som lever der, og hadde en “ønskeliste” med arter og lokaliteter vi gjerne ville samle inn. For tangloppene var det et mål å få tatt bilder av levende dyr, da de fort mister fargetegningene sine etter fiksering. Vi jobber også med å samle data på hvilke mikrohabitat arter i de seks ampfipod-familiene vi studerer foretrekker; noen lever på spesifikke hydroider, andre kan bo inne i muslinger eller sekkdyr. Antakelig har tangloppene arts-spesifikke preferanser på hvilke arter de slår seg til på, det er en av tingene vi undersøker.

et rødt krepsdyr som sitter på en orange struktur
Spøkelseskrepsen Caprella septentrionalis i rød fargevariant og en orange koloni av mosdyret Celleporina calciformis. Foto: Katrine Kongshavn

For mosdyrene skulle jeg (Katrine) egentlig teste identifiseringsnøkkelen vi holder på å lage som en del av leveransen fra prosjektet, men det var litt hektisk på lab så det ble mer av «ooh, et mosdyr – vi tar det med!» og litt bilder av levende kolonier.

Haugesund: Harald Hårfagre, Rådhuset, Fiskerne og Vår Frelsers kirke, Dokken Fotos: Katrine Kongshavn

Haugesund har omkring 40.000 innbyggere, og er en kystby bygget på “sildabein”, verftsindustri og sjøfart. I senere år har byen også fått økt maritim turisme; Karmsund havn, som er en av Norges travleste, forventer rundt 150 cruiseskip i løpet av 2026.

Med mye trafikk øker dessverre også risikoen for haikere som ikke er naturlig hjemmehørende her, såkalt “innførte fremmede marine arter” (introduced non-indigenous marine species (NIMS)). En del av dem har høyt skadepotensiale.For eksempel så ble fremmedarten Didemnum vexillum, havnespy, for første gang påvist i Haugesund i 2021, etter først å ha blitt funnet i Norge i Stavanger i 2020. Havnespy regnes som en av de mest problematiske marine fremmedartene fordi det spres lett, vokser raskt, dekker over og fortrenger hjemmehørende arter, og trives mellom 0 og 65 meters dyp. Vi hadde derfor ekstra fokus på eventuelle nyankomne arter (mer om dette kommer!).

Havnespy er et kolonidannende sekkdyr som kan se litt ut som om om noen har helt klumpete vaffelrøre utover sjøbunnen. Den er brunrosa i fargen, og vokser som et tett teppe over underlaget. PÅ bildet ligger store klumper havnespy oppi en 90 liters murerbalje.

Vi studerte prøver samlet inn i strandsonen, på marinaer og brygger, og prøver samlet inn av dykkere. Totalt hadde vi 28 prøver fra 15 lokaliteter (vi skilte noen av dykkene på dyp eller habitat, selv om de var på omtrent samme sted), så vi hadde nok å jobbe med!
Vi har også fiksert en del prøver som vi tar med oss tilbake til museet for videre studier.

Tusen takk til arrangørene og til alle som deltok, det var en nydelig tur!

Særlig takk til Vivian som ordnet så mye av det praktiske slik at vi kunne fordype oss i prøvene!

På snarlig gjensyn 😊

-Katrine


* Haugesund under overflaten | Evertebratsamlingen

* Vellykket feltarbeid i Kristiansand (og Haugesund)! | Evertebratsamlingen

Bakende biologer!

Deltagerne på mosdyrworkshopen i november fikk en kunstnerisk utfordring fra Katrine, som ville at vi skulle lage noe til Den akademiske pepperkakebyen på Universitetsmuseet.

Etter litt idémyldring kom vi frem til at vi ville a) lage forskningsfartøyet R/V “Hans Brattström“, som har samlet mange av prøvene våre, og b) at vi ville lage til noen “adventsposter” til NorDigBryo-prosjektet sin Instagram-konto (link).

Som tenkt, så bakt!

Forskningsfartøyet R/V Hans Brattstrøm har blått skrog og hvitt styrhus. Hun er 24,3m
R/V “Hans Brattstrøm” Foto: Katrine Kongshavn
R/V “Hans Brattstrøm” i pepperkakeversjon – fylt til randen (og vel så det!) med marin biodiversitet – og en skipskatt! Foto: Katrine Kongshavn
UiB-uglen måtte naturligvis også med – den ser muligens litt eksamensstresset ut?
Bilde av en masteroppgave brukt som bakeanvisning
Unik bruk av en masteroppgave? Maria gikk vitenskapelig til verks med sin Hornera. Foto: K. Kongshavn
Adventspost om Hornera på Instagram
Adventspost #1 om Membranmosdyr og nakensneglene som liker å spise på dem
En kollasj av marine dyr og deres pepperkakemotparter: her er tanglopper, børstemark, eremittkreps, polyppdyr, blekksprut, slimorm og sjøstjerner. Bilder: Katrine Kongshavn, minus den levende hydroiden som er fra Luis Martell.
Biologisk diversitet i denne pepperkakekreasjonen; vi dekket over ganske mange dyrerekker! her er tanglopper, børstemark, eremittkreps, polyppdyr, blekksprut, slimorm og sjøstjerner. Bilder: Katrine Kongshavn, minus den levende hydroiden som er fra Luis Martell.
Pepperkakebåten i pepperkakebyen - båten ligger foran pepperkakehus med ulike budskap rundt akademisk frihet. Det er blålig lyssetting og bommull på bakken for å simulere blåtime og vinter.
Pepperkakebåten i pepperkakebyen – den er i godt selskap der! Foto: K. Kongshavn
“Team Bryozoa”: Deltagerne på workshopen – og bakemestere! Foto: Tomas Sørlie

Tusen takk for sporty innsats og kreativitet til teamet!
Vi håper mange tar turen innom pepperkakebyen på museet.

________________________________________________________________
Følg prosjektet på Instagram her: NorDigBryo Instagram og på prosjektets hjemmside: Digitalisering av norske Bryozoa (NorDigBryo) – Naturhistorisk museum

-Katrine

Mosdyrworkshop på Espegrend 9.-15. november 2025

Den oppmerksomme leser husker kanskje at mosdyrprosjektet hadde en workshop på Espegrend marinbiologiske stasjon i februar (lenke til post om denne)?
Den var så vellykket at vi bestemte oss for å ta en til i år!

Espegrend Marinbiologisk stasjon (MBS) fra to vinkler, og tavlen vår på lab, hvor vi har skrevet opp de ekstra kule tingene som har blitt sett i løpet av uken. Foto: K. Kongshavn

Den siste uken har det haglet med latinske navn, prøver, etiketter og DNA-diskusjoner på laben på Espegrend; «Team Bryozoa» rides again!

Mosdyr, som heter Bryozoa på fagspråket, er altså en dyregruppe med bittesmå, kolonidannende dyr. de kan vokse i ulike former, for f.eks. de du ser på bildet under.

fire bilder som viser ulike vekstformer av mosdyr; de kan være myke/harde/flate/buskformede etc.
Fire eksempler på hvordan en mosdyrkoloni kan se ut. Foto: K. Kongshavn

Vi holder på med prosjektet NorDigBryo (støttet av Artsprosjektet) hvor vi jobber med å kartlegge de rundt 300 marine artene som finnes i Norge, sammen med partnere UiO Naturhistorisk museum og NTNU-Vitenskapsmuseet. NorDigBryo er også så heldige at teamet har med eksperter i fra Skottland, Polen, Italia og England.

Deltagere denne gangen var: Maria, som nylig avsluttet en gnistrende god masteroppgave på “Diversity and distribution of Cyclostomatida (Bryozoa) – An integrative approach to increasing knowledge on a neglected taxon in Norwegian and adjacent waters“. Vi var så heldige å få ha henne med denne uken – der ble det mye «Kluge» (klokeboken for denne gruppen) og løsing av mysterier.

Øverst ser vi bokser med materiale Maria har opparbeidet. Nede t.v. er Maria og Tine i gang på lab. Til høyre: “Kluge”. Foto: K. Kongshavn

Tine, som tidligere var student hos oss i Hardbunnsfauna-prosjektet med oppgaven «Bryozoans in shallow water habitats in Norway: New records and DNA barcoding» var også med, og jobbet tett sammen med nåværende masterstudent Terese, som har valgt å fordype seg i invasive (fremmede) mosdyrarter, og dermed bygger videre på noe av det som vi så antydninger til i Tine sin master.

Videre så var deltagere Mali som er tekniker og primus motor for prosjektet ved NHM, Torkild fra NTNU-VM, Jon og Katrine fra evertebratsamlingen i Bergen, og Jo Porter som er mosdyrekspert fra Skottland.

Novemberdeltagerne. Bak f. v. har vi Torkild, Terese, Tine og Jon. Fremre rad f.v.: Jo, Maria, Katrine og Mali. Foto: Tomas Sørlie.

Vi begynner etter hvert å ha mye(!) data, så denne gangen har hovedfokus vært å forstå og forbedre resultatene vi har. Mange prøver har blitt sendt for genetiske analyser, og for de vi har fått resultater på så langt så antyder DNA mange spennende problemstillinger – og en og annen artsidentifikasjon som behøvde en gjennomgang.

DNA-data evalueres og oppdateres. Foto: K. Kongshavn

Det ligger også et betydelig arbeid i å kuratere materialet, dvs. å å skulle få alle disse prøvene riktig registrert, merket, eventuelt oppdatert, og behandlet. Her har vi fått tatt unna mye helt nødvendig arbeid denne uken.

Etikettstapping – man kommer ikke utenom, i museumssammenheng! Foto: K. Kongshavn

Vi har også bygget opp en vanvittig samling av scanning elektronmikroskopi (SEM) bilder (Mali er vår SEMdronning), som er helt nødvendig for å kunne gjøre sikre identifiseringer på en del av disse (de er små!).  Disse har blitt flittig konsultert underveis i workshopen, og vi fikk en liten best-of presentasjon på storskjerm ene kvelden. En annen kveld fikk vi høydepunkter fra Maria sin master presentert.

Hovedplanen denne gangen var altså å løse opp i problemstillinger rundt materiale vi allerede har sett på. Men så er det nå en gang slik at vi har *litt* flere spennende prøver som skulle vært sett på, og vips så hadde vi FEM HUNDRE nye registreringer av prøver i fra denne uka også..!

Det er vanvittig imponerende, dette prosjektet produserer kunnskap så det suser – nå skal vi få organisert oss litt og gjort klar data, så det kan deles. Vi har prøver fra strandsonen til dyphavet, og fra Skagerrak til Arktis, så det er bred geografisk og batymetrisk dekning i det vi ser på. Videre ser vi også på eldre prøver i museumssamlingene, så vi får også (delvis) med oss en historisk komponent.

Resultater fra NorDigBryo vil – etter hvert – kunne finnes bl.a. i Artskart ved å gå på «Avansert» under «søk», og søke på «NorDigBryo»*. Eller så kan du trykke deg inn her (da får du det vi har lagt ut per i dag; det er ca. 1200 registreringer. Mer kommer!)  
*(NB: det kommer opp en linje med resultater i fra hvert av museene, så en må repetere søket 2-3 ganger for å få med alt.)

Screenshot fra Artskart 15.11.2025

Det har vært en fornøyelse å være på tur med denne gjengen igjen – tusen takk for innsatsen!

-Katrine

_________________________________________________________________________________
Linker:

NorDigBryo på Instagram

NorDigBryo sin nettside hos UiO: Digitalisering av norske Bryozoa (NorDigBryo) – Naturhistorisk museum

Hjemmeside hos Artsdatabanken: Digitalisering av norske bryozoa (NorDigBryo) 4-23

Andre poster om NorDigBryo-prosjektet på evertebratbloggen finner du her

Innsamling hvor og når anledningen byr seg

Vi har mange prosjekter gående ved Evertebratsamlingen, både i regi av Artsdatabankens Artsprosjektet, og med støtte i fra andre kilder, som Norges forskningsråd. Mye av forskningen baserer seg på data og dyr vi har i samlingen fra før – men så dukker det nå allikevel alltid opp et behov for ferskt materiale, prøver i fra et sted vi mangler, prøver vi mangler av en organisme, et intenst behov for en pause i fra dataarbeid, eller litt av alt.

September var «litt av alt»; vi manglet alger og mer mosdyr til en undervisningsaktivitet i prosjektet MarDivA, vi har en masterstudent i NorDigBryo som ser på invasive mosdyrarter og som derfor trenger ferske prøver, MADAM-prosjektet trenger flere individer av noen tangloppearter vi har for få av, og det var fryktelig fint vær!

Sandholna
Om ettermiddagen den 24. september arrangerte Naturvernforbundet og Ung Zoolog en ekskursjon til fjæra i nydelige Sandholna på Milde. De stilte med to fridykkere (fra Lei en biolog), fagkunnskap og litteratur. Katrine hev seg med, og hadde en trivelig ettermiddag med naturnerding og innsamling av mosdyr og alger.

Fint vær, hyggelige folk, og fine prøver!
Alger med mosdyr i press; disse skal bort på MP3 og brukes av skoleelever i prosjektet MarDivA
Uvanlig vekstmedium for disse mosdyrene som går til studenten vår i NorDigBryo!

Karmøy
Rogaland har vi overraskende få nyere prøver i fra – vi har samlet en del i Haugesund sammen med Slettaa Dykkerklubb (mer om det her), men kunne tenkt oss en bedre oversikt over hva som rører seg litt lengre u(uuu)t mot havet også.
Jeg fikk tatt en liten rekognoseringsinnsamling på Karmøy nå, med en prøve i fra Skudesneshavn, og en i fra Kopervik – det blir spennende å se hva vi finner i disse!

Firbeint assistent i Skudesnes, og plukk i fra en flytebrygge i Kopervik

Takk for turen til de som var med!

-Katrine

SUB-BSI på fotodykk – med museumsgjester

Søndag 11. mai arrangerte dykkeklubben SUB-BSI klubbdykk med fokus på undervanns-fotografering, og hadde invitert med seg Cessa, som med kombinasjonen merittert UV-fotograf og marinbiolog kunne komme med litt tips og triks om hva en kan se etter, og hvordan en får det på brikka. Ferden gikk til Rong fergekai, hvor det finnes et rikt dyreliv.

to bilder: av hvite plastbakker fylt med artsbestemmelseslitteratur eller dyr og alger, og et av et forstørrelsesglass holdt over en bakke hvor en ser algene igjennom

Klare for marinbiologi! Foto: Katrine Kongshavn, Frida Indrebø 

Katrine og Nico hev seg også med, så vi ble en liten gjeng fra museet. Vi hadde pakket med oss litt bøker til bruk på kaien, i tillegg til noen bøtter og pinsetter sånn i tilfelle det skulle være noe av interesse for museumssamlingene. Det var vi etter hvert veldig glade for, for dykkerne tok med seg opp litt av det de fant slik at vi kunne studere det nærmere sammen – og der dukket det opp spennende ting!

Kollasj av fem bilder hvor mennesker på en kai ser på dyr i hvite plastbakker

Prøver på kaien – frem med bøkene! Foto: Katrine Kongshavn, Cessa Rauch, Frida Indrebø

Mest uventet var kanskje denne flotte børstemarken, som vi har fått hjelp av en kollega i Sverige til å sette navn på (takk, Arne Nygren!); Synnøve plukket med seg en skosåle fra havbunnen under dykket sitt, og da den kom opp la Katrine merke til at den var en fargerik Syllide like under hælen.

Børstemark i familien Syllidae er ofte fantastisk flotte, og denne hadde familieforøkning på gang; den lange halen består av små individer under utvikling, som etter hvert slipper taket og suser av sted. Nå viser det seg at denne mest sannsynlig er en Myrianida pinnigera – som er en ny art for Norge, om det stemmer! Børstemarken har blitt en del av museumssamlingen, og skal bli forsket videre på.

kollasj av bilder av en børstemark med oransje striper og mange viftende utstikkere (cirri)

Habitat: skosåle? Denne flotte børstemarken ble et spennende bekjentskap! Foto: Cessa Rauch, Katrine Kongshavn

Av annet forskningsmateriale fikk vi også samlet noen amfipoder til MADAM-prosjektet, og mosdyr til NorDigBryo.

Katrine hadde også et ønske om å få fatt i et par skjell av storkjeglesnegl, Calliostoma zizyphinum til et undervisningsopplegg vi holder på å lage for 5.-7. klassinger i prosjektet MarDivA; dykkerne leverte til gangs!

fargerike snegleskall på et kamskjell

Calliostoma zizyphinum og en Steromphala cineraria pent dandert på et gammelt kamskjell. Foto: Katrine Kongshavn

Og selv om de var svært små, var våre små pyramidellidae-venner godt representert. Vi fant fire forskjellige arter for artsdatabanken-prosjektet Pyramidellidae og lavere heterobranchia, blant annet Spiralina spiralis.

En liten snegl fotografert to ganger: først på en stein med masse annet som vokser der, og så i en petriskål på lab

Spiralina spiralis in situ (dvs der den bor) – ser du den? og i petriskål på lab. Foto: Cessa Rauch

Aller mest jubel og glede på kaien ble det da en lilla frynsesnegl, Edmundsella pedata, fikk sine 15 minutes of fame i de hvite bakkene – dette må være dagens mest fotograferte dyr! Og det er ikke noe rart, for se så flott – visste du at vi har disse i sjøen her hos oss?

En knallrosa og lilla nakensnegl

Lilla frynsesnegl, oppe i en av plastbakkene på visning og nede i sjøen hvor den mumser i seg hydroider. Foto: Katrine Kongshavn, Synnøve Langnes Øverbø

Flotte er for øvrig bildene som ble tatt også, se på dette her! Merk at Cessa ikke dykket, men bare snorklet helt i overflaten sammen med Nico – en kan se mye fint helt oppe på grunna også!

Kollasj av undervannsbilder

Anemoner, kutlinger, sekkdyr, mosdyr, rød- grønn- og brunalger, nakensnegler og mer – vi har en fantastisk flott natur! Foto: Nina Elise Frogg, Synnøve Langnes Øverbø, Frida Indrebø, Cessa Rauch

Takk til SUB for invitasjonen og dykkerne for godt selskap og deling av nydelig bilder, vi hadde en strålende fin og innbringende dag i sola!

-Cessa & Katrine