Feltarbeid: SUB dykkerklubb inviterte småsneglelaget til Hissøyna

Forrige helg, fra 21. til 23. juni, reiste jeg (Cessa) og masterstudent Eva Charlotte Samson med Studentenes Undervannsklubb Bergen (SUB) til Hissøyna for feltarbeid. Hissøyna er en perle av en øy litt sør i Øygarden og litt «ute i havgapet». Derfor er det et veldig interessant sted å samle marine prøver, og heldigvis inviterte SUB oss fra museet til å bli med på denne vakre øya i Nordsjøen. Vi klarte å samle mange små snegler til prosjektet «lavere» Heterobranchia og Pyramidelloidea.

I dette prosjektet jobber vi med diversiteten av bløtdyrene vi finner i Pyramidelloidea og i de såkalt «lavere» Heterobranchia fra Norge.

en plansje med små snegler på sort bakgrunn

A) Omalogyra atomus («lavere» Heterobranchia) fra Bergensområdet inkludert i museumssamlingen (ZMBN148938). B) Turbonilla sp., (Pyramidelloidea), fra Agdersområdet, også inkludert i museumssamlingen (ZMBN 157138). Foto/ill.: Cessa Rauch og Manuel A. E. Malaquias, UiB

Lavere Heterobranchia er det uformelle navnet på en gruppe med bløtdyr som har veldig små skjell (1-3mm). Historisk sett har man vært usikker på hvordan artene i denne gruppen er beslektet til hverandre og andre taksonomiske grupper, og mangfoldet i gruppen er lite kjent både i Norge og på verdensbasis. Mange av artene i lavere Heterobranchia lever på grunt vann blant alger og sjøgress. Pyramidelloidea lever derimot i stor grad som ektoparasitter på flerbørstemarker, pigghuder og andre bløtdyr. Disse bløtdyrene har små skjell som er vanskelige å skille fra hverandre fordi skjellene er så like. Dette har gjort det utfordrende å avgrense artene og forstå deres taksonomiske plassering. Materiale skal samles inn fra båt ved bruk av mudring og grabb, samt ved hjelp av snorkling/dykking for direkte plukking eller substratskraping. De innsamlede individene vil bli fotografert, identifisert gjennom en kombinasjon av anatomiske studier og DNA strekkoding (samt andre genetiske analyser), og inkludert i museumssamlingen.

Hissøyna er kun tilgjengelig med båt, og fredag ​​kveld ble Eva og jeg (og mye labutstyr) hentet fra kaien på Syltøyna av båten fra SUB. Til slutt kom vi til det hvite huset for å sove og sette opp feltlaboratoriet vårt.

en person og mange kolli bagasje i en gummibåt i solenedgang

Eva med masse labutstyr på vei til Hissøyna med SUB dykkerklubbbåten “Sublime”. Foto: Cessa Rauch, UiB

et hvitt hus på en holme

Det hvite huset var vårt oppholdssted og feltlaboratorium. Foto: Cessa Rauch, UiB

Lørdag morgen dro vi ut og utforsket øya for å finne gode steder å samle prøver. Det var ikke så lett, for mange av sjøkantene var fulle av høye klipper. Men heldigvis hadde vi tilgang til SUB-superbåten, og da var det lett å samle masse prøver fra forskjellige steder. Undervannslivet på Hissøyna var virkelig vakkert. Mye av tareskogen var urørt og vill, det var en ekte jungelfølelse ved å snorkle blant denne skogen, klippene var dekket med millioner av anemoner i forskjellige størrelser og farger; marint mangfold var rikt og vakkert.

Undervannsbilde av en bergvegg dekket med rosa anemoner og tare

Under vann i Hissøyna, vakker tareskog med masse anemoner! Foto: Eva Charlotte Samson, UiB

Det var ingen overraskelse at vi fant sneglene våre med dette store mangfoldet av forskjellige marine dyr! Spesielt én art var svært rikelig; Brachystomia scalaris. Denne arten er en ektoparasitt og lever av blåskjell.

Etter at vi hadde samlet inn mange prøver tok vi trallen opp til huset for å se nærmere på prøvene i lupene våre.

en tralle med hvite bøtter på, i trallene ligger alger og blåskjell i sjøvann

Trallen med innsamlet, nytt materiale. Foto: Cessa Rauch, UiB

Som sagt før hadde vi bygget en liten felt lab i hjørnet av huset, så fant vi mange flere forskjellige sneglearter ved hjelp av mikroskopene våre.

To personer foran et bord med lupe og prøver på

Mini felt lab i huset med Eva Charlotte Samson (h) og Cessa Rauch (v). Foto: Nadja Meister, UiB

små snegle rfotografert i lupe på sort bakgrunn. Sneglene er lysegule, og ser rett på kamera med sorte øyne

En liten haug med Brachystomia scalaris. Foto: Cessa Rauch, UiB

Samtidig som jeg og Eva samlet inn og jobbet hardt med å finne små snegler i sjøen, fikk vi mye hjelp av SUB-dykkere med infrastruktur for å gjøre feltarbeidet enklere. Derfor er vi også svært takknemlige overfor SUB for hjelp og gode stunder! Eva og jeg koste oss mens vi sorterte prøver med SUB-dykkere som holdt oss med selskap. Tusen takk, og jeg håper vi kan få til enda mer samarbeid i fremtiden!

-Cessa