Forskningsdagene 2022

23. og 24. september var det Forskningstorg på Festplassen i Bergen;
skoledag for 6. og 7. klassingene på fredagen, og åpent for alle på lørdagen.

Katrine deltok for avdeling for naturhistorie med “DNA-detektiv”-aktiviteten som først ble laget til Opplev på Marineholmen (les mer om det her), og den var igjen en braksuksess!

Universitetsmuseet er klart! Vi hadde tre hovedaktiviteter; en om plast, en om CO2-lagring, og DNA-detektiv om genetisk strekkoding. Her ser du DNA-biblioteket på staffeli, og “havet” fullt med egg (Foto: K. Kongshavn der annet ikke er oppgitt)

Havet, DNA-koden, og biblioteket

DNA-detektiv brukes her i tilknytning til NorBOL (Norwegian Barcode of Life),  og  lærer bort litt om genetisk strekkoding til unger på en (forhåpentligvis!) god og morsom måte. Det er basert på et opplegg som heter “DNA Detectives“ (ref. nederst i posten), som fokuserer på fiskegg i fra varmere farvann. Katrine laget en variant med arter vi finner i Norge – og naturligvis mest evertebrater! Her er bidrag i fra mange av prosjektene vi har gående ved avdelingen.

Totalt har vi 15 ulike arter i biblioteket ( en A0-poster hengt i barnevennlig høyde), og 36 egg med “DNA” (perlekjeder) i fra de ulike artene.

Oppgaven er å finne ut hvilken art som hadde lagt egget, gjennom å strekkode det.

Grafikk: Forskningsdagene

Vi har ikke helt tall på hvor mange unger som var innom og fant ut hvilket dyr i havet som hadde lagt egget de fanget, men det var mange hundre!

Så utrolig mange flinke og kjekke unger som var innom – det var intenst å stå på stand, men veldig gøy!

Løste oppgaver i fra dem som ikke ville ha arket med seg. Vi hadde printet 300 kodeark første dagen, og gikk nesten tom – etter at mange jobbet to og to sammen. Til dag 2 hadde vi flere!

Alle som løste oppgaven fikk fargeleggingsark av arten “sin” – de fleste tok dem med seg,  men noen ble donert til kunstgalleriet vi hadde gående på bakveggen – er de ikke flotte?

Tusen takk for innsatsen til både med-arrangører og besøkende!

-Katrine

Basert på «DNA Detectives» av Makenzie Kerr og Mya Breitbart, DOI: https://doi.org/10.1128/jmbe.v22i1.2191