ForBio årsmøte 2023 på Universitetsmuseet i Bergen

the logo of ForBio, black text on white backgroundForBio – Forskerskole i biosystematikk holdt sitt 12. årsmøte på Universitetsmuseet i Bergen 19. – 21. september.
60 deltakere fra Norge, Sverige, Island, Tsjekkia, Polen, Tyskland og Peru presenterte sine forskningsresultater innen ulike felt innen biosystematikk.

Hoveddagen for møtet fant sted i Tårnsalen – et vakkert lokale med historisk sus på toppen av museumsbygningen – og ble åpnet med foredraget til Endre Willassen om havforskningens historie ved UiB.

gruppebilde av deltagerne, tatt i fra oppe på galleriet i Tårnsalen og ned, slik at en der deltagerne sittende i lokalet

Deltagere på ForBio årsmøte 2023 i Tårnsalen på Universitetsmuseet i Bergen. Foto: ForBio

Fire inviterte hovedtalere holdt foredrag om spennende ny forskning på biologisk mangfold, disse var av generell interesse for et bredt publikum. Michael Bok fra Lunds universitet snakket om utviklingen av visuelle systemer i marine annelider. Lovisa Gustafsson fra Stavanger botaniske hage snakket om utviklingen av reproduktiv isolasjon hos arktiske planter. Tomas Roslin fra Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) presenterte metoder for å bergene og forstå det enorme mangfoldet av insekter ved hjelp av DNA-strekkoding, og Agnes Weiner fra NORCE holdt et foredrag om bruk av historisk (ancient) DNA i sedimenter for å bedre forstå tidligere marint biologisk mangfold.

Studenter på master-  og phd-nivå, postdoktorer og vitenskapelig ansatte fylte resten av programmet med flotte presentasjoner av sin forskning.

Kollasj med små bilder av noen de som presenterer, og et hovedbilde av statuen av Christie som står utenfor museet. Christie ser utover en regnfull Bergen by med en stor regnbue over Fløien

Christie (statuen) holder stand utenfor museet i typisk Bergensvær, mens det innendørs presenteres i Tårnsalen av fra toppen t.v. Endre Willassen, Vincent McDaniel, Miguel Meca, og Martha Everett – alle tilknyttet evertebratsamlingen ved Universitetsmuseet i Bergen.

ForBio (link til hjemmeside her) er et samarbeid mellom de fire universitetsmuseene i Norge: Naturhistorisk museum, UiO; Universitetsmuseet i Berge, UiB; NTNU Vitenskapsmuseet; og Norges arktiske universitetsmuseum, UiT og støttes av Artsdatabanken. ForBio har som mål å fremme biosystematikkutdanning for studenter og postdoktorer som arbeider innen botanikk og zoologi. Årsmøtene er en flott arena for studentene for å møte sine «jevnaldrende» og mer viderekomne forskere, presentere sine resultater, utveksle ideer og utvide nettverket sitt. Forskerskolen arrangerer også kurs og andre arrangementer, sjekk ut nettsiden deres [link] for kommende (og tidligere) happenings!

Nataliya Budaeva
ForBio koordinator ved UiB